Nimona

51xnm4q6cgl-_sx331_bo1204203200_

Titel: Nimona
Författare: Noelle Stevenson
Förlag: Harper Collins
Utgivningsår: 2015

Det här kan ha varit en såndär bok som jag hade lite för höga förväntningar på innan jag läste. Nästan alla recensioner jag läst har gett den 5 stjärnor och den har till och med blivit mominerad till flera priser. Men jag känner ändå att det är något som saknas. Det kan förstås vara för att jag inte är så van att läsa graphic novels. En får såklart ta hänsyn till att serier inte kan bedömas på samma sätt som annan litteratur.

Nimona har blivit hyllad för att vara normbrytande och det kan jag till stor del hålla med om. Nimona är ett bra alternativ till de vanliga superhjältinnorna (eller skurkarna[?] i det här fallet). Hon har kort hår, attityd och är inte pinnsmal. Hon är stark, rolig och inte lika försiktig som sin ”chef” Ballister Blackheart. För övrigt är det ingen definitiv gräns mellan gott och ont. Även nutid/framtid och vetenskap/magi blandas.

Jag älskar karaktärerna och berättelsen är både rolig och gullig (även om det kändes som om det var något i storyn som saknades).

SPOILER NEDAN!!!!!!!!!!! 

Något som störde mig är att det inte är helt tydligt att Goldenloin och Blackheart kan ha känslor för varandra. Många har kategoriserat Nimona som lgbtq och jag känner att boken inte riktigt lever upp till den klassifikationen. Jag vet inte vad Noelle Stevenson själv hade för intentioner, men Blackheart och Goldenloin kan mycket väl bara vara goda vänner. För att jämföra så är Blackheart/Goldenloins eventuella förhållande nästan lika otydligt som Dumbledore/Grindewalds i Harry Potter.

Hursomhelst är jag ganska trött på att författare bara hintar att det kan vara något på gång mellan två karaktärer i boken och sen påstår att det är canon. Påstå inte att du har med lgbtq-karaktärer om det inte framgår när en läser boken.

Kommentera

