Dash och Lilys utmaningsbok

dash och lily

Titel: Dash och Lilys utmaningsbok
Originaltitel: Dash and Lily’s book of dares
Författare: David Levithan, Rachel Cohn
Förlag: Gilla böcker
Utgivningsår: 2011

Handling: Det är jul i New York och både Dash och Lily spenderar högtiden utan sina föräldrar. I hopp om att träffa en vettig kille gömmer Lily en röd anteckningsbok med en utmaning i en bokhandel. Dash hittar boken och utför utmaningen. Men istället för att bara lämna sin emailadress i anteckningsboken som han uppmanas göra bestämmer Dash sig för att ge anteckningsbokens ägare en utmaning.

Det här är början på ett äventyr som leder Dash och Lily till olika platser i staden. Anteckningsboken fylls inte bara av utmaningar utan även personliga historier och båda väntar spänt på ögonblicket då de faktiskt träffas…

Omdöme: En jätterolig och typisk feelgood bok. Om jag hade vetat att den utspelade sig på julen hade jag kanske sparat den till december. Jag brydde mig alltså inte om att läsa vad den handlade om, utan valde den bara för att jag älskar David Levithan. Och jag blev verkligen inte besviken.

Det enda felet med boken är att Lily refererar till Hermione som HERMIONE POTTER(!), vilket gör mig så upprörd att jag måste skriva i caps lock. Det kan ju vara så att författarna försökte skämta, om det inte är ett allvarligt tryckfel. Jag är upprörd oavsett.

Jag har en förkärlek till böcker där två karaktärer lär känna varandra utan att prata ansikte-mot-ansikte (t.ex. Simon vs the homo sapiens agenda) och den här boken förklarar till och med varför jag tycker om det så mycket. Boken innehåller en intressant diskussion om varför det är lättare att öppna sig för någon man inte känner.

Precis efter att jag avslutat boken upptäckte jag att det kommer en fortsättning nu i oktober, vilket verkligen var en glad överaskning eftersom jag kände att boken slutade ganska abrupt.

Kommentera

