Harry Potter and the cursed child

cursed chiiild

Eftersom jag är ett stort Harry Potter-fan har jag självklart läst Harry Potter and the cursed child och känner att jag måste dela med mig av mina tankar. (OBS! Spoilervarning!)

Jag har många blandade känslor om den nya boken. Jag hade antagligen älskat boken oavsett eftersom det var tio år sedan den sista Potter-boken kom och det är verkligen lätt att få abstinens då. En del av mig älskade boken och en del av mig tycker att den inte alls var särskilt bra. Den går verkligen inte att jämföras med de tidigare böckerna, men det är nog lika bra.

Jag tycker inte att Harry Potter and the cursed child ska ses som den åttonde boken eftersom:

  1. Det är ett pjäs-manus tillskillnad från de andra böckerna
  2. J.K. Rowling är inte den enda författaren (och jag undrar hur mycket av manuset hon egentligen skrev)
  3. Harry Potter är inte huvudpersonen
  4. Berättelsen är säkert bättre som pjäs
  5. Boken kändes mer som fanfiction

Betraktar du boken som fanfiction är den faktiskt riktigt bra, men annars förstår jag ju varför så många fans är besvikna.

Det är inte världens bästa plot. Jag trodde att J.K. Rowling förstörde alla tidvändare för att ingen skulle tro att det skulle komma en fortsättning där Voldemort kommer tillbaka. Men nu finns det plötsligt en tidvändare! I för sig hade det inte varit troligt att alla tidvändare i hela världen hade försvunnit, men de kunde ju ha hittat på andra intriger. En sak jag undrar är varför Albus bara lämnade ett datum och en plats på filten. Behöver de inte ett specifikt klockslag också? Harry och de andra hade ju kunnat dyka upp vid vilket klockslag som helst. Jag undrar även varför Amos inte har tänkt på att använda en tidvändare för att rädda Cedric tidigare? Han kunde ha gjort detta långt innan ministeriets tidvändare förstördes. Jag trodde även att Amos hade accepterat Cedrics död, men att han plötsligt beskyller Harry kan ju bero på att han blivit gammal och virrig.

De gamla karaktärerna är helt out of character. Det är klart att de har förändrats mycket på 22 år, men de kan ju inte ändra personlighet helt. Jag kan väl acceptera att Harry har slutat äta socker och är rädd för duvor, men att han skulle förbjuda sin son från att träffa sin enda vän verkar inte särskilt troligt. Harry hade själv inga vänner innan han kom till Hogwarts och värdesätter verkligen sin vänskap med Ron och Hermione, så han måste ju förstå hur Albus känner sig. I för sig förstår jag att han är orolig för sitt son och vill skydda honom, men det verkade väl inte särskilt troligt att Scorpius skulle vara Voldemorts son.

Det positiva är att Scorpius och Albus är helt underbara! Jag älskar att Albus hamnade i Slytherin och blev bästa kompis med Dracos son, eftersom de flesta antagligen förväntade sig att de skulle vara ärkefiender som Draco och Harry. Dessutom bevisar det att inte alla Slytherins är onda!

Men det är fruktansvärt synd att Scorpius och Albus inte fick bli ett par. Det känns lite som om Rowling gjorde en Dumbledore-Grindewald igen? I Deathly Hallows kan läsaren nästan gissa sig till att Dumbledore hyste mer än vänskapliga känslor för Grindewald. Skillnaden i Harry Potter and the cursed child är att Scorpius plötsligt vill gå på balen med Rose, trots att Albus och Scorpius uppenbarligen har känslor för varandra? I för sig kanske Scorpius tillslut inser att Albus var den rätta hela tiden och inte Rose, precis som Hermione och Ron äntligen blir tillsammans i slutet trots att Hermione går på julbalen med Krum (och Ron håller på att strula runt med Lavander Brown i sjätte boken). Det går ju alltid att hoppas, fast det verkar som om det inte blir några mer pjäser. Annars går det ju alltid att skriva fanfiction…

Kommentera

