Tretton skäl varför

tretton-skal-varfor-av-jay-asher1

Titel: Tretton skäl varför
Originaltitel: Thirteen reasons why
Författare: Jay Asher
Förlag: Bokförlaget Langenskiöld
Utgivningsår: 2010

Handling: Clay Jensen får en låda med kassettband hemskickad till sig. När han stoppar bandet märkt med siffran 1 i bandspelaren hörs en röst han aldrig trodde att han skulle få höra igen. Hannah Baker, hans hemliga förälskelse som tog självmord för två veckor sedan, berättar att det finns tretton skäl till att hon tog livet av sig och att han är en av dem. Hennes enda regler är att du lyssnar och skickar vidare till nästa person på listan. Clay beger sig av med en bandspelare och följer Hannahs röst genom staden.

Omdöme: Det första som slog mig var att om någon skickade mig ett kassettband skulle jag aldrig kunna lyssna på det. Boken tycks utspela sig i någolunda modern tid, så det hade varit mer praktiskt att skicka runt ett USB-stick. Antagligen tyckte Hannah Baker att det inte var tillräckligt coolt.

Jag älskade den här boken och läste nästan hela i en sittning. Den stora spänningen är varför Clay är med på listan. Språket är inte helt fantastiskt men eftersom det berättas ur en tonårings perspektiv så tycker jag att det är acceptabelt. Att perspektivet växlar mycket mellan Hannahs band och Clay kan vara lite förvirrande om man inte hänger med. Det är även synd att läsaren inte får lära känna Hannah ordentligt, då vi bara får höra det hon valde att spela in.

Jag har läst flera recensioner som kritiserar boken för att den glamoriserar självmord eller för att Hannah inte hade tillräckligt goda skäl till att ta livet av sig. Jag kanske inte är rätt person att utala mig om den här kritiken, men att boken glamoriserar självmord kan jag inte hålla med om. Min uppfattning är att budskapet är att självmord kan stoppas. Hannah berättar sin historia med både humor och ilska, fast jag tror inte att hennes poäng var att skuldbelägga sina klasskamrater utan få de att förstå att även små handlingar är med och påverkar.

Att Hannah inte hade tillräckligt goda skäl att ta livet av sig känns också som en onödig kritik. Jag tror inte vi får reda på alla anledningar. Vi lär inte känna Hannah tillräckligt bra och vi får inte reda på alla detaljer om hennes liv. Dessutom reagerar alla människor olika och Hannah kan mycket väl ha brottats med depression tidigare i livet.

Däremot tror jag att en trigger warning skulle behövas på baksidan. Jag är inte säker på att boken bör läsas av någon som haft liknande tankar. Till alla andra kan jag varmt rekommendera boken.

Kommentera

